Outdoor learning by real experience

Outdoor learning by real experience

Valisin õpirände kohaks õuesõppe koolituse Hispaanias. Sattusin maagilisse mägikülla Girona-Oix, mis asus 500 m üle merepinna ja kus mäed ulatusid 1000m üle merepinna. Programmis oli iga päev ümbruskonnas õuesõppe tegevused ja õhtuti reflektsioon.

Kursus oli huvitav kogemus eelkõige seetõttu, et juhendaja oli filosoofiaharidusega gestaltpsühholoog, kes sidus kõik harjutused meelte ja mõtetega. Rõhuasetus oli enesetunde teadvustamisel ja meelelisel kogemusel. Näiteks ühel päeval veetsime hommikupooliku mägioja ääres, kus ülesandeks oli segada kokku nn. oma lõhn looduslikest materjalidest. Hiljem seoti silmad kinni ja sul tuli oma lõhn ära tunda. Üllatav, et enamus tundis selle ka ära.

Paljud ülesanded olid ka juba tuttavad ja tore oli ära tunda, et meie õpe käib väga paljus just õuesõppena. Samas pöörame me vähe tähelepanu meelelise kogemuse osale õppes. Tähtis on ka tagasiside ja toetuse tunnetuslik teadvustamine. Selle küsimise ja andmise turvalisus ja tavalisus.

Tervet koolitust saatis emotsionaalse toetuse ja hoolimise aspekt, näiteks oli kogu selle aja nähtumatu sõber, kes igal hommikul meile kirjutas ja ilusat päeva soovis. Kursuse lõpus saime teada, kes see oli ja see oli võimas toetuskogemus.

Huvitav oli koolituse rõhuasetus ka kohasusele, ehk siis looduses hetkel oluliste teemade-objektide kasutamine ülesande sisuna. Kuna asusime vulkaanilises piirkonnas, siis ülesanne ellujäämise kohta ja väitlus üksiku liigi kaitse plussidest ja miinustest. Või draamaülesanne liigikaitse  ja erinevate huvirühmade käitumise kohta.
Käeline tegevus looduses oli huvitav, olemasolevast materjalist kollaaži tegemine või kultuurisümbolite valmistamine koos loo jutustamisega. Nii juhiti tähelepanu haruldastele liikidele või isenditele looduses ja nende sidususest kultuuriga.

Kuna minu lapsed said kaasa tulla, siis üllatusena muutusid nad koolituse praktiliseks osaks, käies iga päev  10 km avastusmatkal ja esitledes seda õhtul kui õuesõpe 14-16 sihtrühma aruannet. Vaba voli ise otsustada, mida uurida osutus tohutuks motivaatoriks.

Tiina Annuk
loodusainete õpetaja

Jalus