Otsi
 

Stress management: how to prevent and manage work-related stress in schools

Erasmusega tööstress kontrolli alla

29. juulist 4. augustini osalesin Erasmus + õpetajate õpirände projekti raames Sitsiilias IFOM korraldatud koolitusel „Stress management: How to prevent and manage work-related stress in schools.“

Koolituse toimumispaigaks oli väike sadamalinnake nimega Porticello, mis asus Sitsiilia „pealinnast“ Palermost umbes kahekümneminutilise rongisõidu kaugusel. Saabumise päevale oli planeeritud tutvumine ülejäänud grupiga ning kohe ka väljasõit Palermosse.

Meie koolitusgrupis oli kokku seitse liiget: mina Eestist, muusikakooli direktor ja inglise keele õpetaja Tsehhi Vabariigist, kehalise kasvatuse õpetaja ja kooli huvijuht Sloveeniast ning lastekooli õpetaja ja kooli haldusjuht Sotimaalt. Lisaks oli meiega muidugi ka koolitaja, itaalia noormees Francesco uhke perekonnanimega Tarantino.

Esmaspäevast reedeni toimuski koolitus. Pean ütlema, et päevad olid üllatavalt sisutihedad, tegusad ja töökad.

Koolituse käigus anti esiteks ülevaate sellest, kuidas stressi defineerida ja ära tunda. Saime teada, et on olemas negatiivne stress ja positiivne stress ning selle mõju isikule sõltub sellest, kui pikalt antud stressiolukord inimese elus kestab. Ka positiivne stress võib olla kahjulik, kui seda saab liiga palju. Pidime ka täitma küsimustiku, mille tulemusena saime teada, kas ja kuivõrd stressis me oma elus antud hetkel oleme.

Seejärel said kaardistatud peamised stressifaktorid meie kui õpetajate elus ning siis asusime leidma viise, kuidas nendega toime tulla.

Viie päeva jooksul õppisime erinevaid suhtlemistehnikaid ja seda, kuidas ennast võimalikult stressivabalt kehtestada, tutvusime konfliktilahendamise meetoditega, kordasime üle ajaplaneerimise põhimõtted ning teadvustasime, kuivõrd oluline faktor stressi vähendamiseks elus on meie enda tervislik seisund ja oskus vajalikul hetkel aeg maha võtta. Kiirete lahenduste jaoks saime kaasa visualiseerimis- ja hingamistehnikad ning nippe nii täiskasvanute kui ka õpilaste koostööoskuste arendamiseks.

Oli hämmastav, kui hästi meie koolitaja materjali valdas ning kuivõrd osavalt suutis ta gruppi kaasata aruteludesse, innustada ennast avama ning teistega koostööd tegema. Aeg lendas kiirelt ja kogu aeg oli põnev.

Vabal ajal külastasime lähedalasuvat turistilinnakest Cefalut ning Porticellos asuvaid Solunto varemeid. Eestist niivõrd erinev maastik oma mägede, järskude orgude, kaljude, kiviste randade ning helesinise veega oli omaette vaatamisväärsus. Kohalikest inimestest rääkisid vähesed inglise keelt, kuid olid siiski väga sõbralikud, rõõmsameelsed ja abivalmid. Üllatav oli see, et ka hilisel kellaajal südaöö paiku olid tänavad inimesi täis ja mitte ainult täiskasvanuid, vaid ringi uitasid ka lapsed, isegi meie mõistes lasteaiaealised. Eestis oleks selline asi ennekuulmatu!

Kokkuvõtteks ütlen, et jäin väga rahule nii koolituse, koolitaja, grupikaaslaste kui reisikogemusega. Üksinda reisimine ja inglise keeles toimuv rahvusvaheline kursus on hea võimalus mugavustsoonist välja tulla ja ennast nn „laias maailmas“ proovile panna. Teistest Euroopa riikidest kokku tulnud grupikaaslastega rääkimine andis hea pildi haridussüsteemis toimuvast: sarnasustest, erinevustest, tugevustest ja ka nõrkustest erinevates riikides ning tekkis ka mõtteid omavaheliseks koostööks.

See nädal Sitsiilias aitas kahtlemata vähendada minu stressitaset ja andis oskust nüüdsest teadlikumalt jälgida stressi osakaalu oma elus. Olen nüüd põnevil, sest ees ootab koolitusel saadud info tutvustamine ja jagamine kolleegidele. Loodan, et suudan seda teha sama innukalt nagu seda tegi meie itaallasest koolitaja Francesco Tarantino.

Anu Vananurm
klassiõpetaja

Jalus