Otsi
 

Audentes meedias

Kuidas kooliminevale lapsele toeks olla?

28.08.2019

Audentese spordigümnaasiumi inimeseõpetuse õpetaja Auli Andersalu-Targo rääkis ETV saates „Terevisioon“ laste ja vanemate koolivalmidusest.

Vaatan ETV saadet „Terevisioon“ 27.08.2019

 

Sügisel last lasteaeda või kooli saates mõtlevad lapsevanemad tahtmatult kohe oma lapse hakkamasaamisele ja unustavad mõelda enda tunnetele. Lapsevanema oluline ülesanne on küsida, milline on minu enda koolivalmidus, sest vanemast sõltub lapse valmisolek kohaneda uue elukorraldusega.

Mõned abistavad küsimused lapsevanema enda koolivalmiduse uurimiseks:

  • Kas ma suudan tulla toime iseenda ärevuse, hirmude ja ebakindlusega? Kes on see täiskasvanu, kellega saan jagada minus olevaid kooli või lasteaiaga seotud muresid ja mis on need tegevused, mis aitavad mul ennast rahustada?
  • Kas ma suudan tagada lapsele kodus head tingimused puhkamiseks, liikumiseks, toitumiseks? Kuidas ma kõiges selles oma lapsele eeskujuks olen? Kas minu elu nähes õpib laps enda eest hästi hoolitsema?
  • Kas ma usun sellesse, et minu laps saab ise hakkama uues kohas uute inimestega, uue keskkonnaga, uue elukorraldusega ja õppimisega?
  • Kas ma usaldan õpetajaid selles, mida nad teevad ja kas ma usun nende professionaalsusesse? Kas minus on piisavalt julgust rääkida avatult õpetajaga minu lapse eripäradest ja vajadustest?
  • Kas ma olen valmis võtma rahulikult aega uueks elumuutuseks? Kas ma suudan olla kannatlik, kui mu lapsel võtab lasteaia või kooliga kohanemine aega? Kas terve pere suhtub rahulikult uude olukorda ja ei kiirusta kohanemisega?
  • Kas ma olen valmis suhtlema teiste vanematega sellistel teemadel nagu kokkulepped, kuidas lapsed tundidevälisel ajal suhtlevad, kuidas osalevad vanemad laste koolielus ja kuidas tähistatakse sünnipäevi?
  • Kui mul on raske iseenda tunnetega toime tulla, kas ma leian siis endas piisavalt tarkust jääda rahulikuks ja öelda endale, et erinevad tunded on lubatud ning need mööduvad?

Kui vanem tunneb, et tema koolivalmidus võiks tunduvalt parem olla, siis on aeg mõelda, kes lähedastest võiks toeks olla, milline spetsialist võiks teda aidata, milliste raamatute või veebilehtede lugemisest võiks abi olla, millistel kursustel osalemisest saab vanem uusi teadmisi. Selge on see, et kui vanem suudab luua lapsele lasteaeda või kooli minekuks rahuliku raamistiku, siis on lapsel kergem muutustega kohaneda ja ise hakkama saada.

Auli Andersalu-Targo
Tallinna 32. Keskkooli koolipsühholoog, „Kiusamisest vabaks!“ programmi, Gordoni Perekooli ja PREP-koolitaja, Audentese spordigümnaasiumi inimeseõpetuse õpetaja

Jalus