Otsi
 

Uudised

HUVIKESKUSE UUDISKIRI

Allan Haak: „Tore on anda ülesandeid, mis lapsi arendavad ja nende silma särama panevad“

23.11.2018

Allan Haak on Audenteses lapsi õpetanud juba 11 aastat. Ta juhendab huvikeskuses puutööringi, robootikaringi, tehnikaringi ning mudelite meisterdamise ringi. Lisaks töötab Allan linnalaagri õpetajana ja meie põhikooli 4.–9. klassi tehnoloogiaõpetuse õpetajana.

Kuidas sai sinust Audentese huvikeskuse huviringide õpetaja?
Audentese põhikoolis õpetajana tööd alustades asusin juhendama ka puutööringi, mis oli juba aastaid koolis tegutsenud. Nägin, et õpilastel peab olema võimalus vabal ajal midagi vahvat meisterdada, arendades käelist osavust ja loomingulist ilumeelt.
Mõni aasta hiljem õnnestus koolile soetada robootikakomplektid. Siis käivitasime robootikaringi, kus õpilased ehitavad ise robotit ja panevad selle mitmesuguseid ülesandeid täitma.
Kuna töökoormus ei olnud nii suur, siis leidsin aega ja energiat ning avasin veel tehnikaringi, mis on mõeldud natuke vanematele õpilastele. Seal tegeleme puitmaterjalide kõrval elektrotehnikaga, kasutades mikromootoreid iseliikuvate sõidukite valmistamiseks ja leedlampe valgustusvahendite meisterdamiseks.
Nüüdseks on lisandunud valikusse veel mudelite meisterdamise ring, kus nooremad õpilased ehitavad mudeleid, mille raskusaste ei ole nii keerukas kui tehnikaringis.

Kes sinu huviringides käivad ja millega te seal tegelete?
Huviringidesse tulevad lapsed juba esimesest klassist. Üldjuhul on nad meie erakooli noorema kooliastme õpilased, aga on ka lapsi teistest koolidest.
Lapsed tulevad ringi säravate silmade ning sooviga midagi põnevat meisterdada ja see siis endaga kaasa viia. Valmistame sõidukeid, tarbeesemeid ja osavusmänge. Kuna paljud lapsed osalevad ringis aastast aastasse, hangin ma igaks aastaks uusi ja huvitavaid ideid.
Huviringi õhkkond on võrreldes koolitunniga pingevabam (sh hindevaba) ja see annab lapsele hea võimaluse loovalt tegutseda.

Mille poolest erineb kooliõpetaja töö huviringi õpetaja tööst?
Õpetaja töö on koolitunnis ja huviringis põhiolemuselt sarnane. Ringides on lihtsalt nooremad õpilased, eri vanuses ja eri klassidest. Seetõttu vajavad nad üldjuhul rohkem tähelepanu, abistamist ja suunamist.

Oled aastaid osalenud robootikaringi õpilastega First Lego League’i robotivõistlusel. Miks sa seda oluliseks pead?
Selle võistluse tulemus sõltub ainult tiimitööst. See on hea viis arendada omavahelist suhtlust, koostööd ja üksteisega arvestamist ning ühtehoidmist ühise eesmärgi nimel.
Võistlus ise on väga arendav. On ette antud hulk probleeme, millega meeskond peab tegelema koos, üksteist abistades ja tiimina toimides. Õpilased saavad olla sellel võistlusel ka ise eksperdid, mõeldes välja ja luues unikaalseid lahendusi robotimängu või projekti jaoks. Hiljem saavad nad seda lahendust teistega jagada.
Õpilased loovad võistlusel uusi tutvusi, avastavad robootikat laiemalt ning koguvad kogemusi ja ideid, kuidas teised on mõne probleemi lahendanud.

Mis motiveerib sind õpetajana töötama?
Mulle meeldib lastega koos tegutseda ning kogeda nende rõõmu ja eduelamusi, kui töö on tehtud ja tulemus käes.

Mida pead huviringide töös tähtsaks?
On oluline, et huviringi ülesanded oleksid piisavalt keerukad, kuid siiski õpilastele jõukohased. Laps peab pingutama, siis tulevad ka tulemus, eduelamus ja rõõm. Ta peab nautima ringis osalemist ja olema innustunud. Kuid selleks, et toimuks areng, on õpilasel vaja olla täpne, tähelepanelik ja keskendunud.

Mida soovitad lapsevanemale?
Laps võiks proovida eri ringe, et leida just see huvitegevus, mis teda kõige rohkem paelub. Kui ei katseta, siis ei pruugi ta seda õiget üldse leida.

Koolivaheaegadel oled ka linnalaagri õpetaja. Mis sind selles rollis köidab?
Linnalaagri juhendajana tutvun lastega, kellest vanematesse klassidesse jõudes saavad minu õpilased. See on väga positiivne, sest siis on hea ja turvaline alus suhtluseks juba loodud. Tehnoloogiaõpetuse tunnid algavad neljandas klassis. Linnalaagris saan tutvuda ka lastega, kes hakkavad osalema minu juhitud ringides.
Mulle meeldib välja pakkuda ideid, et muuta laagriliste vaheaeg huvitavaks ja meeldejäävaks. Laager annab ka hea võimaluse koos õpilastega mitmesuguseid tegevusi teha ja uusi kogemusi saada. Mulle meeldib väga näiteks lasermängu mängida ja uisutada.

Millega tegeled vabal ajal?
Akusid laen eri harrastustega, mille ühine joon on liikumine ja tegutsemine. Praegu tegelen kõige rohkem vibulaskmisega, lausa kaks korda nädalas. Veel meeldivad mulle suusatamine, mägisuusatamine, uisutamine, lauatennis, bowling, piljard ja rulluisutamine.

Jalus