Uudised

lastekooli uudiskiri

Eliis Väljaäär: „Õpetaja abi ja rühmaõpetaja ühine eesmärk on laste heaolu“

17.05.2017

Eliis töötab Audenteses neljandat aastat: esimesel aastal oli ta lastekoolis õpetaja abi ja nüüd tegutseb juba kolmandat aastat rühmaõpetajana. Ta on suurepärane õpetaja, kelle armastus oma töö vastu rõõmustab nii lapsi ja nende vanemaid kui ka kolleege.

Kuidas sai Sinust Audentese õpetaja?
Ülikooli ajal oli mul võimalus hoida kahes imelises perekonnas väikelapsi, kellega tegeledes õppisin kirjeldamatult palju. Ühtlasi sain kinnitust, et soovin töötada edaspidi just väikelastega. Olen nendele peredele usalduse ja õpetlike aastaste eest väga tänulik ning käin nendega läbi siiani.

Minu väga hea sõbranna töötas Audentese lastekoolis ja tema kaudu kuulsin siinsest koolist esimest korda. Ülikoolis õppides viibisin Audentese erakooli esimeses klassis praktikal – see oli põnev ja arendav kogemus. Siin valitsev soe õhkkond tekitas minus tunde, et selles koolis tahaksin olla. Veidi aja pärast, kui Audentese lastekooli otsiti õpetaja abi, teadsin kohe, et see on minu võimalus: kandideerisin ja siin ma nüüd olen.

Oled lastekoolis töötanud nii õpetaja abina kui ka rühmaõpetajana. Mille poolest need rollid erinevad?
Olen väga õnnelik, et mul on olnud võimalus Audenteses neid erinevaid ameteid pidada. Õpetaja abi roll andis hea ülevaate eri õpetajate tööviisidest ja Audentese lastekooli tegemistest ning kujundas mind kui õpetajat tugevamaks.

Igal rühmaõpetajal on tundi pidades oma käekiri. Mäletan, et õpetaja abina mitme rühma vahel liikudes pidin tundi sisenedes kohe võtma just selle rühmaõpetaja soovide järgi hoiaku, mõistma tunni sisu ning märkama ja abistama lapsi sellest tulenevalt. Rühmaõpetajana on mul kogu päevast ülevaade, aga õpetaja abi peab olema pidevalt avatud meeltega ja olukordi kiirelt hindama.

Rühmaõpetajal on suurem roll lapsevanematega suhtlemisel, koostöö arendamisel, tundide ettevalmistamisel ja tagasisidestamisel.

Pean oluliseks kasvatada lastes iseseisvust: nad kipuvad väga ruttu abi paluma, kuid õpetajana tuleb olla kaval ja suunata laps ise lahendusi leidma ning mitte ütelda vastuseid ette. Õppeaasta algus on selles osas alati veidi keeruline, sest lastel on palju uut infot, millega kohaneda, ja abipalveid on rühmas ühel hetkel rohkem kui õpetajal abikäsi. Sellises olukorras tahaks muidugi kõigini jõuda, aga paratamatult ei ole see alati võimalik. Õpetajaid on klassis ju vähem kui õpilasi, seega õpivad lapsed säärases olukorras kannatlikkust ja teistega arvestamist.

Õpetaja abi on tunnis justkui märkamatult lastele toeks, et tund kulgeks hästi. Rühmaõpetaja juhib kogu päeva kulgemist. Õpetaja abi ja rühmaõpetaja töötavad lahutamatus tiimis, neist esimene toetavas ning teine juhtivas rollis.

Milline on hea õpetaja?
Hea õpetaja on sõbralik, avatud, mõistev, innustav, tunnustav ja vajaduse korral konkreetne. Ta peaks looma lastele põneva ja toreda õhkkonna ning võimalused arenemiseks.

Mis motiveerib Sind õpetajatööd tegema?
Lapsed. Väikesed võidud ja ehedad emotsioonid igas päevas – see ongi suurim motivatsiooniallikas ning tänu tehtud töö eest. Mulle väga meeldib lastega tegeleda, näha neis kasvavat teadmisjanu ja olla tunnistajaks nende arengule.

Mida soovitaksid lapsevanematele enne suvepuhkusele minekut?
Leidke laste jaoks aega. See ei ole alati lihtne, aga lapsed väga vajavad teiega koos olemist. Nad õpivad mängu kaudu ja meie täiskasvanutena võime lastega koos mängides samuti tohutult õppida.

Lapsed on õppeaasta jooksul palju omandanud. Suvel ei tasuks kõike õpitut ära unustada, mängu kaudu tuleks meeli endiselt erksana hoida.

Kuidas Sa oma akusid täidad ehk millega tegeled vabal ajal?
Mulle meeldib küpsetada, teatris käia ja looduses viibida. Pean väga oluliseks perekonda ja lähedasi inimesi, nendega veedetud aeg on akude laadimiseks parim viis.

Olen vabal ajal sageli Saaremaal, kus elavad minu vanemad ja paljud sugulased. Linnakära ja kiire elutempo asenduvad seal mõnusa linnulaulu ning looduslähedusega.

Jalus