Otsi
 

Uudised

erakool, Spordigümnaasium, IB

Projekti „Minu tulevikumaailm“ esimene õpilasvahetus

02.05.2018

9.–13. aprillil toimus Erasmus+ rahvusvahelise projekti „Minu tulevikumaailm“ esimene õpilasvahetus Norras, Mosjøeni linnakeses. Projektis osalesid Audentese spordigümnaasiumi õpilased Annika Holland ja Reilika Ritson, Audentese erakooli põhikooliõpilased Kristjan Rettel, Robin ja Kevin Uspenski ning Mia Metsalu, IB-õppest oli kaasas Cassandra Christensen ning õpetajatest bioloogiaõpetajad Külli Relve ja Heli Illipe-Sootak. Projekti alateemaks oli „Tulevikumaastikud“.

Mosjøen asub Põhja-Norras, vaid 100 kilomeetrit põhjapolaarjoonest lõunas, ja sinna jõudmiseks lendasime kõigepealt Oslosse, sealt Trondheimi ja viimased 400 kilomeetrit sõitsime rongiga. Just rongiaknast oli hea jälgida, kuidas ilmastik muutus talvisemaks, lumikate paksemaks, mäed kõrgemaks ja inimasustus hõredamaks. Kohale jõudsime alles õhtul ja meid võtsid rongijaamas vastu Norra sõpruskooli õpilased.

Esimesel päeval tutvusime Hispaania, Türgi ja Itaalia ning Norra Mosjøen Videregående Skole õpilastega. Samuti esitlesid kõik osalised oma nägemuse tulevikumaailmast. Audentese õpilased rääkisid sellest, millisena nad näevad Eestit ja Tallinnat mõnekümne aasta pärast, türklased keskendused kliimasoojenemisele, norrakad roheenergiale ja hispaanlased nutikatele lahendustele.

Projekti eesmärgiks oli ka ühe mahuka rühmatöö läbiviimine ja sellega tehti algust juba esimese päeva pärastlõunal, mil õpilastest moodustati segarühmad ning jagati välja tööteemad.

Teisel päeval läksime Mosjøeni kesklinna ja kogenud giidi juhtimisel saime teada, et linnake asub kahe suure mäe vahel Vefsni orus ning sellest voolab läbi Norra forellirikkaim jõgi Vefsn. Ajalooliselt on see väikelinn olnud kaubavahetuse sõlmpunkt, siin oli kunagi üks suurimaid puidutöötlusettevõtteid, mis pani saed seisma alles siis, kui kõik ümbruskaudsed kuused oli maha raiutud ja laudadeks saetud. Täna on linnaelanike peamine töökoht hoopis alumiiniumitehas „Alcoa“, kus valmistatakse pea kõik „Coca-Cola“ purkide kaaned maailmas.

Kõndisime peatänaval – Sjøgata’l – ja imetlesime kohalikke 19. sajandist pärit värvilisi puitmaju, mis olid enamjaolt kenasti korda tehtud, ning endistes paadi- ja võrgukuurides asuvad nüüd imearmsad kohvikud ja eluruumid.

Kolmandal päeval osalesime kogu kooliperega tervislike eluviiside nädala raames „Kõnni ja suhtle“ matkal. Tegime linna peale suure tiiru, ületades mitu silda üle veevaese Vefsna jõe (suur sula, mis toob lumesulavett mägedest ja paneb jõe kobrutama, ei olnud veel saabunud) ning arutasime õpetajatega, kuidas Norra õpilastel läheb, ja tõdesime, et meie mured ja rõõmud on siiski üsna sarnased. Pärast matka oli talispordiaeg ning õpilased jagunesid kahte rühma – osa läks kelgu- ja suusamäele ning osa uisutama. Talisport on Norras mõistetavalt au sees ning korralik talispordivarustus on kõigile kooli poolt tagatud. Audenteslased paistsid silma osavate uisutajatena.

Neljas päev oli kahtlemata õpilasvahetuse kõige põnevam päev. Buss viis meid kõrgemale mägedesse ja suurel lagedal lumeväljal ootasid meid Alaska husky’d, kes rakendati kelgu ette ning kõik õpilased said paarikaupa ühe meelierutava tiiru teha. Kihutades koerterakendil üle lumise ja päikeseküllase Norra maastiku oli hea tunne küll. Koerajuht rääkis, et kelgukoeri valitakse väga hoolikalt. Näiteks peavad rakendis olema läbisegi emased ja isased, et ei tekiks omavahelist konkurentsi, ning juhtkoerteks valitakse alati kõige rahulikumad ja kuulekamad penid. Lisaks koertesõidule nägime ka ära, kui hästi tunnevad end talvistes oludes Norra õpilased. Ilma juhendamata haarasid nad kohe labidad ja hakkasid sügavasse lumme, mis oli kohati üle meetri paksune, ovaalse kujuga auke kaevama. Augu välimisse serva meisterdati kiiresti aste, millele laotati põhjapõdranahad, ning nii tekkis mõnus istumiskoht. Augu keskele aga tehti lõke, mille alustuseks koguti metsast kuivanud kuuseoksi ning peale laoti kaasavõetud halud. Ja siis läks vorstikeste kuumutamiseks!

Päeva teises pooles kuulasime ära õpilaste rühmatööde esitlused, kus toodi välja, mille poolest erinevad ja sarnanevad meie projekti sõpruskoolide õpilased.

Viimane projektipäev, reede, kulges hüvastijätumeeleolus, kuna hispaanlased pidid lahkuma juba lõunaajal. Enne veel aga tuli iga riigi õpilastel viia läbi ühine ringmäng või -tants, et tutvustada oma kultuuri ja tavasid.

Meie õpilasvahetus sai otsa laupäeval, Norra kalendri järgi lunni tagasipöördumispäeval (just sel päeval, 14. aprillil, pidavat lunnid igal aastal Norra rannikule tagasi tulema), mil kogunesime taas raudteemajaama ja asusime rongiga koduteele.

Meie kooli järgmine Erasmus+ KA2 projekti „Minu tulevikumaailm“ õpilasvahetus toimub juba oktoobrikuus Sardiinia saarel.

Õpilaste muljeid meie Norra-reisist saab lugeda projekti blogilehelt.

Jalus