Otsi
 

Uudised

SPORDIGÜMNAASIUMI UUDISKIRI

Spordipsühholoogia päev välisekspertidega

19.12.2018

Novembrikuu lõpus oli Audentese spordigümnaasiumi noortel võimalus osaleda Erasmus+ projekti raames spordipsühholoogia päeval, mida juhendasid selle ala asjatundjad ühendusest European Network of Young Sport Psychology Specialists (ENYSSP). Saksamaalt, Poolast, Slovakkiast ja Inglismaalt tulnud väliseksperdid korraldasid töötubasid, kus spordipsühholoogia teadmiste kõrval said noored ka nõuandeid, kuidas soodustada praktiliste tehnikate abil enda arengut ja heaolu.

Mõlema vahetuse õppursportlased osalesid ühes töötoas, üks neist oli suunatud võistkonna- ja teine individuaalaladele.

Juhised tiimitööks
Võistkonnaalade töötuba juhendasid Grzegorz Więcław Poolast ja Peter Schneider Saksamaalt. Mõlemal eksperdil on võistkondadega töötamisel laialdane kogemus, seda nii klubide kui ka rahvuskoondiste tasandil.

Grzegorz ja Peter tutvustasid noortele viit peamist põhimõtet, mida tuleks eliitsporti jõudmiseks vajaliku mõttemustri kujundamisel järgida:

  • väljakutse on võimalus kasvada ja areneda;
  • takistus on võimalus tugevamana tagasi tulla;
  • pingutus on vajalik, et eliittasemele jõuda;
  • kriitika on võimalus õppida;
  • teiste edu on midagi, millest saab õppida ja eeskuju võtta.

Noored panid ennast proovile ka praktilises tiimimängus, kus oli vaja rakendada nii võistkonnatöö oskuseid kui ka tähelepanu ja mälu. Õhus oli tunda mõnusat võistluslikkust ja noored olid nii-öelda täiega mängus sees.

Lõbusat ja põnevat mängu nautides said osalejad ühtlasi analüüsida,

  • kuidas nad ise tiimis käituvad;
  • millised rollid võivad tiimis tekkida ning
  • kuidas need rollid mõjutavad iga üksiku tiimiliikme ja ka tiimi kui terviku toimimist.

Arutelus rõhutasid töötoa juhendajad seda, et tiimisportlastest jõuavad tippu need, kes käituvad andjana ehk panustavad ise maksimaalselt ja toetavad teisi, muutes inimesi seeläbi paremaks.

Üksikalade töötuba
Individuaalalade töötoas räägiti sellest, kuidas toetada noorsportlaste elus kolme omavahel seotud ja võrdselt olulist valdkonda, milleks on heaolu, sooritus ning suhted. Noored said töötoas ennast analüüsida ning ühtlasi kogusid nad uusi teadmisi ja praktilisi tehnikaid, millega toetada enda heaolu, aidata kaasa sooritusele ning hoida häid suhteid.

Vesteldi teadmiste kohvikus
Mõlema vahetuse õppursportlased osalesid koos ekspertidega niinimetatud teadmiste kohvikus, kus oli võimalus teadmisi omandada viiel teemal:

  • keskendumine,
  • raskustega toimetulek,
  • motivatsioon,
  • enesekindlus ja
  • emotsioonid.

See ettevõtmine oli korraldatud nii, et kümne minuti jooksul kogunesid noored endale huvipakkuva teema asjus ümber laua. Nad jagasid sellel teemal enda kogemusi ja mõtteid ning õppisid juurde ka ekspertide kogemustest ja teadmistest. Teadmiste kohvikus oli näha nii asjalikku analüüsi, endasse vaatamise hetki, emotsioone, mõnusat kogemuste jagamist, naerupahvakaid, äratundmishetki kui ka aktiivset kuulamist ja arutelu.

Nii õppijad kui ka juhendajad jäid rahule
Kokkuvõtteks võib öelda, et ürituse õhkkond oli igati asjalik ja mõnusalt tähelepanelik. Kuigi selja taha oli jäänud pikk kooli- ja trenninädal, püsisid noored tublisti ja tähelepanelikult kõigis tegevustes kaasas ning olid valmis mugavustsoonist välja minema. Innustav roll oli seejuures kindlasti ka rahvusvaheliste ekspertide entusiastlikul ja energilisel olekul.
Lisaks võimalusele uusi teadmisi omandada said noored praktiseerida inglise keeles suhtlemist, teha grupitöid, kasvatada eneseteadlikkust ja arendada eneseanalüüsi oskuseid.

Meie väliskülalistele oli see samuti meeldiv kogemus, mida väljendab ka nende tagasiside: „Me nautisime kohtumist noorte õppursportlastega, kes olid energilised ja avatud mõtlemisega. Oli erakordselt hea kogeda, et saame jagada enda mõtteid, teadmisi ja ideid teisest kultuurist pärit noortele inimestele. Puudutasime töötubades sportlase heaolu teemat, rõhutades seejuures, kui oluline on tasakaal soorituste, heaolu ning sotsiaalsete nõudmiste ja ressursside vahel.

Katsetasime edukalt ka teadmiste kohviku kontseptsiooni, kus väiksed õpilasrühmad saavad vabas vormis rääkida eri teemadel, näiteks keskendumisest, motivatsioonist ja raskustega toimetulekust. Ühine suhtlus ja õpilaste isiklikud muljed võimaldasid meil seostada spordipsühholoogia teemasid nende igapäevaeluga – nii võistlusel kui ka väljaspool seda.“

Jalus