Otsi
 

Uudised

spordigümnaasiumi uudiskiri

Suhted on tugev energiaallikas

20.12.2017

Sotsiaalsus ja koostöö on olnud olulised juba ammustest aegadest alates. 10 000 aastat tagasi pidid inimesed hakkama saama ümbruses valitsevate ohtudega, näiteks käisid siis ringi võimsate kihvadega kiskjad. Seepärast oli palju suurem tõenäosus ellu jääda neil inimestel, kes liikusid hõimudena, sobitusid sinna ja hoidsid kokku.

Kuigi tänapäeval jääme ellu ka üksinda, on seotusevajadus ehk soov suhelda ja teiste hulka kuuluda endiselt üks meie põhivajadus.

Hirmsate loomade asemel stress
Kuigi kiskjad meid igapäevaelus enam ei ähvarda, kaasnevad üksindusega mitmesugused ohud:

  • stress sellest, et me ei saa teistega muresid jagada või abi küsida;
  • vähene suhtlusoskus, kui inimene veedab palju aega üksi või suhtleb ainult veebi kaudu;
  • sotsiaalne ärevustunne ja
  • väiksem heaolu.

Võiks ju väita, et ka internetis saab suhelda. Kuid uuringud on näidanud, et veebisuhtlus ei mõju kaugeltki sama kosutavalt kui silmast silma suhtlemine. Veebisuhtluse tagajärgi iseloomustab väga hästi Steve Cuttsi video „This is our world“.

Silmast silma suhtlemisel on palju eeliseid
Inimestevahelised tugevad sidemed mõjuvad positiivselt nii nende heaolule kui ka arengule. On ju jagatud mure pool muret ja jagatud rõõm topeltrõõm. Siinkohal tuleb meelde film „Into the Wild“, kus paljude sõprade juurest üksi metsa läinud noormees lõpetas filmi mõttega „Vaid jagatud rõõm on tõeline“.
Kui inimene on avatud suhtleja ja tunneb huvi selle vastu, mida teised teevad, siis võib suhtlus avada talle ka uusi uksi, mis aitavad areneda. Suheldes õpib inimene ennast paremini tundma. Ka töökohtadel on suhtlusoskus tänapäeval üks kõrgelt hinnatud eelis.

Allikas, mida on vaja täita
Selleks, et positiivset energiat suhtes ikka jätkuks ja see suhe püsiks, tuleb igaühel sinna panustada. Enamasti ei ole see keeruline. Juhindudes alljärgnevatest soovitustest, saab iga inimene oma suhteallikat täita.

  • Näitan välja tänulikkust: leian võimalusi enda lähedasi ja sõpru südamest tänada näiteks selle eest, et nad on olemas või aitasid mõne mulle olulise probleemi lahendada.
  • Märkan ja hoolin: kui lähedane on mures või tujust ära, siis teen ise esimese sammu ning lähen temaga rääkima.
  • Võtan suhtlemiseks aega: selle asemel, et raisata aega veebis, saan inimestega päriselt kokku.
  • Kuulan täie tähelepanuga: kui keegi räägib, siis pühendun jäägitult tema kuulamisele. Proovin teda mõista ja olen vestluses pidevalt kaasas. Ma ei tegele samal ajal muude asjadega ja ei mõtle järgmistele tegevustele.
  • Tegutsen koos kaaslastega: leian võimaluse koos midagi mõnusat teha, olgu selleks siis söögi valmistamine, jalutamine, kinoskäik või lihtsalt jutuajamine.
  • Aitan ise ja võtan abi vastu: olen valmis teistele tuge pakkuma, kui neil peaks seda tarvis minema, ning vajaduse korral küsin ka ise abi ja võtan selle vastu.

Jalus