fbpx

Tagasiside

Meie jaoks on oluline Sinu tagasiside, et saaksime pidevalt areneda ja vastata Sinu ootustele. Kirjuta siia, mis Sulle meeldib või mis saaks järgmine kord olla paremini.
Otsi
 

Uudised

SPORDIGÜMNAASIUMI UUDISKIRI

Vaimsete ressursside juhtimisest ja laadimisest

21.12.2021

Ühe mõnusa päeva alguses, pärast korralikku ööund, võiks inimese vaimse aku laeng olla 100%, mida ta saab siis päeva jooksul toimuvate oodatud ja ootamatute sündmustega toimetulekuks kasutada. Mõnikord (eriti pingelistel aegadel) võib aga juhtuda, et vaimne ressurss saab otsa juba enne õhtut.

On hea teada, et vaimse aku laadimiseks ja säästmiseks saad üsna palju ise ära teha. Anname siin selle kohta mõne soovituse. Soovitame need praktikasse panna, et enda vaimseid ressursse paremini toetada ka pikkadel või keerukatel päevadel.

Vaimse aku laadimine
Kindlasti on vaimseks laadimiseks muidki võimalusi, aga siin ülevaates tutvustame kolme kasulikku praktikat.

  • Tee päeva jooksul hetkes olemise pause. Näiteks lihtsalt tunneta enda keha peast jalataldadeni, jälgi mõne minuti jooksul enda hingamist või keskendu ümbritsevate häälte kuulamisele. Kui sul tekivad selle keskendumise ja tunnetamise ajal muud mõtted, siis pane seda tähele ning suuna õrnalt tähelepanu enda valitud fookusele tagasi. See, et eri mõtteid tuleb ja tähelepanu hajub, on normaalne asjade käik. Oluline on tähelepanu tagasi tuua valitud fookusele.
  • Anna endale hetki, kus sa lihtsalt oled ja mitte midagi teadlikult ei tee. Lase mõtetel uidata näiteks mõnusatel mälestustel, sõpradel-lähedastel või unistustel.
  • Võimenda positiivset. Märka enda ümber rohkem meeldivaid hetki: näiteks naeratamist, inimestevahelisi armastuse ja hoolimise hetki või mõnusat muusikat, mis kuskil mängib. Samuti saad teadlikult keskenduda meeldivatele emotsioonidele, mida positiivsed kogemused sinus tekitavad.

Vaimse aku säästmine
Selleks et vaimsed jõuvarud kasutult ei kuluks, võid katsetada järgmiseid tehnikaid.

  • Hoidu väsitavate mõtetega tegelemisest (muremõtted, pidev probleemide lahendamine, pidev olnud või tulevaste asjade peale mõtlemine). Kui märkad, et su tähelepanu on jäänud kinni sellistesse kulutavatesse mõtetesse, siis ütle endale sõbralikult näiteks nii: „Jäin muremõtetesse kinni, see on OK.“ Seejärel too ennast muremõtetest välja, keskendudes hetkekogemusele. Näiteks suuna tähelepanu sellele, mida su jalad puudutavad, kuidas hingad või mis hääled on ümberringi.
  • Ära suru ebameeldivaid emotsioone alla. Selliste emotsioonide kogemine ise ei ole murekoht, aga probleem tekib siis, kui proovid neid vägisi muuta või alla suruda. Emotsioonidega saad tegeleda ka tervislikumalt: kui märkad vahel endas kurbust, igavust, üksindust, ärrituvust vms, siis aktsepteeri seda avatult. Ütle endale näiteks nii: „Olen kurb. See on täitsa normaalne tunne praeguses olukorras.“ Seejärel mõtle, kuidas saaksid ennast paremini toetada. Näiteks tee midagi, mis sulle meeldib, või võta telefon ja jaga kellegagi oma muret või lepi kokku kohtumine, et lahendada probleem, mis on nii-öelda õhku jäänud.

Liigu edasi väikeste sammudega
Nagu eelkirjeldatust selgub, on sul enda vaimse ressursi eest hoolitsemiseks rohkem võimalusi, kui esialgu tundub. Seejuures tasub siiski meeles pidada, et kõik need praktikad ja oskused vajavad aega ning harjutamist.

  • Oluline on esimese sammuna ennast paar päeva uudishimulikult jälgida. Nii avastad, mis on need hetked, kus enda vaimset ressurssi liiga palju kulutad.
  • Teise sammuna vali mõlemast eelkirjeldatud kategooriast (laadimine ja säästmine) üks võte, mida hakkad enda puhul teadlikult rakendama ning jälgima.
  • Kolmanda sammuna aeg-ajalt analüüsi, kuidas sul nende väikeste laadimis- ja säästmisvõtetega on läinud, ning anna endale aega neid võtteid sisse harjutada.

Liigu vaimse ressursi taastamise ja säästmise teekonnal rahulikult ning ruttamata. Väiksed regulaarsed sammud annavad hulga rohkem kasu kui kõigi soovitatud praktikate üheaegne rakendamine, mis võib kujuneda hoopis järjekordseks pingeallikaks.

Huvitavaid avastusi ja katsetamist!

 

Jalus